7 top tips om jetlag te verslaan

jetlag tegengaanWanneer je op vakantie of zakenreis gaat is het laatste wat je wil je moe of depressief voelen.
Deze 7 top tips om jetlag te verslaan zorgen ervoor dat je fit blijft op je reis.

Tip 1: behoud je routine

Wanneer je niet voor lange tijd op reis bent kan je jetlag vermijden door zo veel mogelijk je dagdagelijkse routine aan te houden. Verzet je horloge niet op de lokale tijd maar hou hem op “thuistijd”. En doe wat je normaal ook thuis zou doen. In het zelfde ritme. Slaap, eet, werk, sport, relax. Of voor sommigen onder jullie Eat – Sleep – Rave – Repeat

Je lichaam zal op deze manier weinig merken van je reis. En op deze manier maak je ook de terugreis zonder jetlag problemen.

Tip 2: Slaap als een baby

Wanneer je 1 of meerdere tijdzones ver reist, probeer dan in eerste instantie je eigen bedtijd aan te houden.
Ondanks dat het mogelijk in het begin lastig is, probeer toch het zelfde aantal uren slaap per nacht aan te houden dan thuis. Dit zal je lichaam helpen om aan het nieuwe ritme te wennen.

Zelfs als je niet onmiddellijk in slaap valt, blijf dan toch in bed. En sluit je ogen tot je in slaap valt. Uiteindelijk zal je lichaam de hint begrijpen en zal je heerlijk slapen. Houdt bij het boeken van een vlucht ook de vliegtijden in de gaten. De vertrek- en aankomsttijden beginnen al in de vroege uurtjes tot laat in de avond, althans vanaf Schiphol Amsterdam Airport. Als je lekker in het vliegtuig kan slapen is het een goed idee om vroeg in de ochtend op je bestemmingen te arriveren. Zie meer informatie over aankomsten op www.aankomsttijdenschiphol99.nl

Tip 3: drink voldoende

Uitdroging kan het gevoel van een jetlag nog versterken. Dit val eenvoudig te voorkomen door genoeg te drinken.
Zorg dat je verspreid over de dag voldoende niet alcoholische drank drinkt. En bij voorkeur water.

Tracht alcohol te vermijden. Als de social druk of de zaken het toch onvermijdelijk maken om alcohol te drinken, drink dan een glas water na ieder glas alcohol. Dit laatste is sowieso een goeie tip tegen een kater ook. Onthouden dus. Ook wanneer je niet op reis bent.

Tip 4: vind het ritme

Wanneer je in korte tijd verschillende tijdzones doorkruist, pas dan gelijk je horloge aan wanneer je in een nieuwe tijdzone arriveert. En start gelijk met leven volgens die lokale tijd. Dus eet wanneer je hoort te eten, slaap wanneer het donker is, etc. Volg de nieuwe daglicht en duisternis uren en maak ze tot je eigen ritme.

Tip 5: doe dit als eerste wanneer je arriveert

1 van de beste manieren om een jetlag te vermijden is door wat sportoefeningen te doen wanneer je jouw bestemming hebt bereikt. Dit kan een wandeling zijn. Of wat spring, buig en strek oefeningen in je hotel.

Wanneer je sport slaat je lichaam de extra energie op. En je helpen de veranderende omstandigheden te verwerken.

Tip 6: wat te doen als je toch niet kan slapen?

Wanneer alle bovengenoemde tips toch niet mochten helpen kan je proberen om de eerste paar dagen een slaappil te nemen. Op zich is dit niet aan te raden. Echter om je lichaam en geest wat rust te geven zodat je overdag alert kan zijn.

Tip 7: de natuur kan je ook helpen

Als een slaappil je afschrikt kan je ook aromatherapie proberen.
Zorg dat je in je bagage een heerlijk ruikende olie uit de natuurwinkel hebt zitten, die je een relaxt gevoel geeft.
Bijvoorbeeld lavendel.

Conclusie

Met deze 7 top tips in gedachte zou je geen jetlag meer moeten ervaren op je reizen.
En dus fit en alert blijven tijdens je verkenning van de wereld.

Extra Tip: